Over mij

Mijn foto
Pikine, Dakar, Senegal
Ik ben Lise, 21 jaar en studente orthopedagogie. Ik zal voor 4 maanden in Senegal stage lopen bij het project TFC, meer info: http://tfcexcelsior.org/

zondag 29 april 2012

Momentjes van de dag :) week 13

Een paar fragmenten van de week:

Dinsdag:
De Senegalezen regelen de dingen toch heel anders dan ons hoor. We bespraken op een vergadering hoe de gezondheidsdag er voor de voetbalspelers uit zou zien. Wij vinden het belangrijk dat je echt een takenpakket en schema hebt van dan moet dat gedaan worden door die die en die persoon. Voor hen steekt dat allemaal zo nauw niet. Maar toch vonden Gina, Quentin en ik het belangrijk dat er verder afgesproken wordt wat er exact moest gebeuren en wie dat ging doen. Uiteindelijk kwamen we ongeveer zover, maar ik ben er vrij zeker van dat het nog heel anders gaat lopen. Maar heel anders lopen betekent niet dat er daarom echt problemen gaan zijn, alles loopt hier meestal goed, alleen duurt het dan wat langer doordat er niet op de tijd gelet wordt. Verder zijn ze meestal op de één of andere manier toch nog georganiseerd. 

Woensdag:
De teambuilding was vermoeiend en ik had er in het begin ook helemaal geen zin in. Minimen tweede jaar, zijn echt geen gemakkelijke groep, die puberen te erg, dat is niet echt mijn doelgroep. Maar op het einde, de laatste activiteit ‘de knoop’ waren de jongeren ingedeeld, dat vond ik wel super fijn, dan had ik 9 gasten van 14-16jaar voor mij, dat was nog goed doenbaar. Doordat het een fijne afsluiter was, vond ik de teambuildingsactiviteit die dag toch wel nog geslaagd.

Donderdag:
Geregelen om weer legaal te kunnen zijn in Senegal (neen, ben eig niet illegaal geweest, mijn paspoort verviel donderdag en ik had donderdag alweer een nieuwe stempel). Maar wat een gedoe! Ik ben één meneer nog altijd super dankbaar. Hij herschreef onze aanvraag tot verlenning van het paspoort! :) We waren eigenlijk redelijk hopeloos uit de bureau gekomen waar we de aanvraag in moesten dienen. 'Ja seg, da zoeken we wel niet he!' was wat we daar te horen kregen. Ja oké... en nu? Op de gang kwamen we dan iemand tegen die ons meenam naar zijn bureau en alles voor ons regelde :D Oké, voor dat kort tekstje zouden Fé en ik misschien een kwartier werk gehad hebben, hij had er 1,5uur tijd voor nodig. Maar ja, zij hebben tijd... volgens mij was dieje ook blij dat hij wat werk had :p Nog eens merci monsieur! :D
Ooh nog een momentje van die dag: onze carrapide duwde een andere carrapide met pech gewoon vooruit :)

Vrijdag:
Vergaderen over de families die we reeds bezocht hadden. Ik besefte daardoor hoeveel werk wij al verricht hadden en ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit project gaat blijven bestaan en goed gaat blijven lopen. Al is daarvoor wel nog veel mankracht nodig. Ook de huiswerkbegeleiding was maar poverkes qua begeleiding.. Ik ontfermde me over de allerjongste en leerde hen de lichaamsdelen aan. Al zeggen, al zingend, al tonend, al dansend, ... Super dat ze elk toch weer iets bijgeleerd hadden! :D 

Zaterdag:
Damn, is dat mijn wekker?! 6u15: den douch onder en nadien vertrekken richting het rode kruis voor het medisch onderzoek vd gasten. Super fijne dag! Al was het in 't begin wat stress, de dokters kwamen niet, het ontbijt nam veel tijd in beslag en de kinderen waren allemaal te vroeg (ja, daar mogen de trainers eens een voorbeeld aan nemen..). Maar al bij al, was het zo ver: we hadden lekker gegeten en we konden met ons gezondheidsspel van den delhaize beginnen. In het zand tekende ik een kader met A, B en C in. Dan was het tijd voor de vragen. Er waren 9 categoriën: restgroep, beweging, water, zetmeelhouders, fruit, groenten, Vlees-vis-gevogelte-eieren, melkproducten en vetten. We hadden per categorie heel erg veel vragen. Door aan het rad te draaien kozen de gasten een categorie. Wij kozen een vraag. Indien ze dachten dat A het juiste antwoord was, moesten ze in dat vakje gaan staan. Dit spel deed ik met de tweedejaarsminiemen, met de groep waar we ook woensdag teambuilding mee deden. Mss begint die leeftijd me toch meer en meer te interesseren... :)

Dan werd het nog interessant: Quentin speelde mijn armen en ik sprak. We gingen de kinderen eens tonen hoe je je klaar maakt voor een training: wassen, eten en tandjes poetsen. Ik kreeg dus flink wat water in mn gezicht (exclusief op mn broek), kreeg veel te veel eten naar binnen en de tandpasta hing overal. Maaaar: ik was proper en iedereen had eens goed gelachen! :) Na dat toneeltje verzamelden we ons samen met de aller oudste groep, voor seksuele voorlichting. Laat ik het beschrijven zoals Quentin: "Seksuelevoorlichting in een Afrikaans Islamland. Geen taboes, wel bananen met condooms."

Zondag:
Shit, wakker voor mijne wekker! Bon, om 6u45 uit mijne nest gekropen en me opgefrist. 
Nadien naar de training, waar ik me voornamelijk bezig hield met de meisjes en mijn MAB- project opstartte!
 
Over 't algemeen: Mijn darmen verdragen het eten precies minder en minder goed, voor de eerste keer in mijn leven (toch dat ik het zelf besefte/ me nog herinner) imodium genomen voor de training zondag. Mn enkels zijn en plus ook redelijk overbelast, maar stilzitten is niks voor mij, maar ik probeer er zorg voor te dragen :)

 En nu: moe, maar toch verplicht om voor 't school te werken, let's do that!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten