Over mij

Mijn foto
Pikine, Dakar, Senegal
Ik ben Lise, 21 jaar en studente orthopedagogie. Ik zal voor 4 maanden in Senegal stage lopen bij het project TFC, meer info: http://tfcexcelsior.org/

maandag 23 april 2012

Gelukkige verjaardag mama!

Ik zet dit blogbericht graag even in teken van mijn mama haar 46ste verjaardag, nen dikke proficiat mama! Vries maar een dessertje voor mij in, dan kan ik daar zaterdag 26mei nog van smullen (of we maken er nadien nog eens, om mijn terugkomst te vieren :D).

Ik weet echt niet meer goed wat ik afgelopen week allemaal uitgespookt heb. Wel weet ik dat het weekend gelijk stond aan het werken voor het eindwerk, en dat afzien was, maar het zijn vruchten heeft afgeworpen. 

Maandag begonnen we de dag met een coördinatievergadering/ kleine gesloten vergadering. Het was meer het ons op de hoogte stellen van alles rond TFCE (en NRJ/Sol) omdat we er even uit waren geweest en wat verdere regelingen treffen ivm pedagogische uitstappen. 's Avonds was het tijd voor de huiswerkbegeleiding, waar Gina en ik er weer een tijd alleen voor stonden. Ik schreef dan voor één groep oefeningen op het bord en begeleidde de groep van de allerjongste iets persoonlijker, omdat zij nog meer ondersteuning nodig hebben.

Dinsdag werkte ik voor school en ging ik fitnessen met Fé, in de fitness sprong ik touwtje, maar dat was echt zo'n dik touw, samengesteld door andere kleine touwtjes, wat maakte dat de onderkant snel kapot was en mijn voet daar soms in bleef hangen xD Maar voor de rest is die fitness nog redelijk in orde (op het kraken van de toestellen na dan toch). Het is allesinds de beste die we hier al gevonden hebben (de vorige was gewoon qua veiligheid ook niet echt al te super).

Woensdag bekeken we met N'Deye of het haar gelukt was om alleen veel familiebezoeken te doen en of ze het materiaal dat wij haar aangeboden hadden (een planning en een vragenlijst) gebruikt had. In de namiddag deden we teambuildingsspelletjes met minimes 1, een originele groep in het maken en losmaken van een knoop, beter gezegd: originele valsspelers, maar goed :p Ze werkten wel samen ^^
Nadien was het huiswerkbegeleidingstijd.

Donderdag gingen we naar de landbouwbeurs, waar de plaatselijke producten verkocht werden. Wij kochten daar aardbeien :p njam njam! Die aten we nadien in een overheerlijke fruitsla! We konden ook landbouwvoertuigen bezichtigen en mega konijnen! :) 's Middags belandden we bijna in een gevecht om een stukje eten. Gelukkig kwamen we er zonder kleerscheuren vanaf :) veel te eten hadden we echter niet, maar we aten nadien samen met Fé hier thuis van de hollandse kaas, hespenworst en salami die nog in onze frigo lagen :) (belgische producten wel te verstaan). 's Avonds waren we uitgenodigd bij een collega van TFCE voor haar verjaardag waar we ook lekker eten kregen! :)

De vrijdag begonnen we met familiebezoeken. Na een hapje gegeten te hebben, bereidde ik de huiswerkactiviteiten voor door oefeningen op te schrijven op kaartjes. Gelukkig dat ik dat wat had voorbereid, want er waren weer te weinig leerkrachten. Op die manier kon ik snel oefeningen geven aan de leerlingen en ook nog met anderen verder aan de slag gaan.

Zaterdag was het training en gaven we weer teambuildingspelletjes, aan de oudste groep. Ze werkten erg goed samen, leuk om te zien! :)

Zondagochtend was het vroooeeeg! Om 6u23 ging mijn wekker af (ja, ik hou niet van logische wekkeruren). Ietsje later stonden we allebei paraat om met de jongste voetbalgroep en de meisjes mee te lopen in een mars tegen malaria. Heel leuk om met zo'n bende op een busje te zitten. Ze zingen en dansen heel de tijd (toch op de momenten dat ze niet weer neer moesten zitten - dat gaf ik na een tijdje namelijk op :p). Das zo raar he, bij ons moeten wij echt zo de liedjes in gang zetten, hier deden zij dat zelf, alsof ze zelfs een afspeelboekje hadden, want ze vielen nooit echt lang stil :) We waagden het ook om Nederlandstalige liedjes te zingen, de oudste meisjes konden dat verrassend goed nazingen en 'het van je hela hela hela hola la' met armbewegingen bij vonden ze zelf ook geweldig om te doen.

Ondertussen maandag en bijna tijd voor de huiswerkbegeleiding. Vandaag wordt het Franse les :) 

Lieve groetjes,
Lise.

Ooh nog leuke momenten:
- Oké deze klinkt misschien niet zo leuk, maar het was wel grappig. Zondag onderweg naar de training liepen de kinderen met ons mee naar het stadium. Plots gooit er ne kleine een steentje naar nen hond. En ik denken 'bwa dieje slaapt altijd', we zeiden wel dat hij dat niet had mogen doen. Maar toen plots, begon dieje hond te lopen. Eén van de kinderen had zoveel schrik dat hij zijn schoenen uitschopte en op blote voeten weg liep (de schoenen bleven dus achter en werden door de steentjesgooier opgehaald :p)
- Gisteren worstelgevecht tussen Balla Gaye 2 en Yekini. We volgden de wedstrijd bij N'Deye thuis, zij was voor Yekini, haar dochter voor Balla Gaye. Balla Gaye won, a zo zot dat de dochter wordt en N'Deye was er helemaal van aangedaan dat hare Yekini niet gewonnen had. Ook op straat leefde dat echt enorm.
- Gisteren ook nog langs gegaan bij Yacine, we zaten daar bij 3 studerende jongens op de kamer (13,15 en 16 jaar). Ik vond niet dat er nu zo'n grappige dingen gezegd werden, maar ze waren allemaal echt aan 't lachen, ik werd er zelf ook vrolijk van :D
- Ze hebben hier gesuikerde nootjes, suuuuper lekker! Ik kocht vandaag ook een lekstok, ik kon het me niet laten (a)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten