Over mij

Mijn foto
Pikine, Dakar, Senegal
Ik ben Lise, 21 jaar en studente orthopedagogie. Ik zal voor 4 maanden in Senegal stage lopen bij het project TFC, meer info: http://tfcexcelsior.org/

vrijdag 13 april 2012

De kaarten reizen rond :)

Ja, het is al even geleden dat ik nog een blogbericht heb geschreven, ik had wel wat beters te doen dan achter een computerscherm te kruipen ;)

De eerste twee dagen bleven we hier in Dakar. We bezochten Pikine (waar wij wonen), Mariste (waar het bureau van 1N4D gelegen is en een tof natuurpark), dinsdag bezochten we Ile de Gorée het slaveneiland, waar we op onze strepen stonden met de toeristische souvenierprijsjes :). Woensdag waren we ook nog deels in Pikine, we kochten stof en lieten ons kleren maken, ik heb weer een kleedje en broek bij! :D

Woensdagavond vertrokken we naar St Louis, daar bezochten we de dag nadien het stadje met een calèche (paardenkoets) en vaarden we met een bootje tussen de vogels in het park van Djoudj. Het verblijf had leuke kamers, alleen het ontbijt was wat povertjes. Vrijdag keerden we terug met de 7-place, met zo'n auto met zeven plaatsen waren we woensdag ook naar daar gereisd. Na drie uur waren we weer in Pikine, tijd om snel onze kleren eens te gaan passen :)

Zaterdag hadden we ons voorgenomen om naar Toubacouta te vertrekken we dachten, tegen de middag vertrekken, tegen een uur of 5-6 daar. Tarare.. De minibus liet ons eens nog lang wachten (er moest 14man in) en nam dan een gigantische omtour. Gevolg: 8uur onderweg en stikkapot afgezet worden op een lege plaats. "L'arret de Toubacouta", wij keken allemaal super verbaasd, maar hier is niets te zien, gene gare routière (waar nieuw vervoer zou kunnen te vinden zijn). Zagen we uiteindelijk onder bomen brommers verscholen staan. Eerste keer taximoto, tof jong!

Ook het hotel was 'tof jong'! Slapen in hutjes, kei fijn! En geen al te koud water om te douchen, jihaa! In Toubacouta bezochten we de dag nadien met de pirogue (vissersbootje) l'île de Sippo. Een klein eilandje waar 50 mensen samen wonen. We zagen daar heel authentieke Afrikaanse hutjes, naar mijn gevoel heel arme omstandigheden. We deden daar ook een zwemmeke.

Tegen 13uur waren we terug, iets eten, ons wassen en klaar voor uitstap nummer 2: l'île de coquillage, heel veel schelpjes en grote baobabs (bomen) gezien :) nadien was het tijd voor een verrassing: we gingen vissen! Ik ving de eerste vis, maar ik flipje wel een beetje omdat dat zo wat zat te bengelen aan dat koortje xD maar ik vond het uiteindelijk wel een super ervaring!

Van daar uit reisden we door, weer de pirogue op richting Griffine, maar dan voor 3uur op een woeste zee, we hebben het zoute water voelen spatten en geproefd. Na drie uur wou ik echt zo snel mogelijk uit dat bootje, eignelijk iets te snel, want boempatat, ik belande in zee op mn poep, broek nat, gelukkig had ik nog een shortje onderaan, dat met dat warme weer wel rap droog was. Vanuit Griffin namen we een septplace naar Joal. Dat hotel viel wat tegen, vooral het povere ontbijt leidde voor mezelf tot een grote teleurstelling. Gelukkig was het eiland Joal Fadiouth wel heel interessant om te bezoeken. We zagen daar een Senegalese kerk vanbinnen en een kerkhof waar moslims en katholieken samen liggen begraven, dat is heel uitzonderlijk. Ook in Joal namen we een frisse duik in het water.

Laatste doorreis, terug wat dichter naar Dakar: Toubab Diallow. Super hotel met zicht op zee, als afsluiter, mocht dat wel wat chiquer! Heel erg toeristisch daar, veel souveniertjes die daar verkocht werden, je hoorde amper 'toubab (blanke)' omdat ze dat daar zo gewoon zijn van te zien en ga zo maar door. Daar hebben we paardgereden, super tof! Alleen was ik wel wat bang toen Fifi, mijn paard in galop ging en ik haar niet meer goed kon besturen, but I survided ;) draf was meer mijn ding, gewoon stappen vond ik ook weer iets te saai. We bezochten ook een dierenpark, waar we een safaritocht deden. We zagen wilde giraffen, krokodillen, neushoorns, enz. Echt leuk om eens te zien :) Die laatste twee dagen buiten Dakar waren dus duur genoeg, maar zeker de moeite waard! Ook het koude zeewater hebben we daar bezocht, echt heel koud zeewater, maar de ijskoude douche nadien voelde dan toch nog warm aan! :D Ooh ps: ze hadden daar super lekker ijs!!

Donderdagnamiddag waren we weer in Pikine. We begonnen met de trekzakken leeg te makenen de valiezen te vullen met souveniers enzo. Nadien zochten we weer de bekenden Pikineesjes op (mensen die we hier hebben leren kennen) en 's avonds kropen we vroeg onze nest in.

Vrijdag gingen Stijn en ik eens apart weg. We zijn naar Voile d'or geweest, een beetje gaan zonnekloppen en zwemmen in de ijskoude zee (deed uiteindelijk wel deugd met die warmte). Mijne sjoe kwam verbrand aan de rug terug (nog eens sorry dat ik u maar 2x instrijkte en geen 3x!) en beiden kwamen we ook met een volle maag terug, lekker pizza gegeten! :D en dan 's avonds het minder fijne moment... taxi naar de luchthaven. Maar ik kon aan de luchthaven al "tot binnen 6 weken" zeggen, dus dat komt allemaal wel goed!

Fann anak djam tout le monde! Bah beneen nion!

1 opmerking:

  1. en ik was overal bij, jeeeeeej :D het was echt keifijn! en mijn rug ziet nog rood ze ! :( xxxx

    BeantwoordenVerwijderen