Over mij

Mijn foto
Pikine, Dakar, Senegal
Ik ben Lise, 21 jaar en studente orthopedagogie. Ik zal voor 4 maanden in Senegal stage lopen bij het project TFC, meer info: http://tfcexcelsior.org/

vrijdag 30 maart 2012

Over verkiezingen, car rapides, zakjes vullen en nog zoveel meer

Salama lekum!

Het was me het weekje alwel.

Maandag: We hadden geen stage door de verkiezingen, die overigens wel heel rustig verliepen, Wade is president af en Macky regeert nu over Senegal. We trokken 's morgens naar Tchallang, de oprichter van ons project en vroegen hem of het mogelijk was om teambuildingsactiveiten te doen met de verschillende categoriën van de voetbalgroep, nadat we ons doel vertelde van die activiteiten zei hij: "Bien oui, pas de problème!" In de namiddag gingen we met hem naar een vriend van hem, ook een coach van AS Pikine. Vandaar uit vertrokken we naar Mariste, waar we heerlijke spaghetti klaarmaakten! Toen kwamen we te weten dat de Senegalezen het heel raar vinden dat je aan je eten ruikt om te zien of het nog goed is :p

Dinsdag; Bezoek aan poste de santé, St Martin. Een verpleegkundige taak was voor ons niet weggelegd, maar we hielpen om de voedingszakjes (bloem met vanalles) klaar te maken voor de kinderen die ondervoed waren. We vulden zo 450 zakjes van 300g, bandwerk, maar een werkje waarmee wij hun goed konden helpen. 

Woensdag: Vergadering in Mariste, waar we ook even gebruik maakten van Alia zijn Senegalese reiskennis en onze reis min of meer met hem uitstippelden (want ja, bijna bezoek, bijna conge!). We geraakten er helaas niet zo vlot als normaal. Het regende namelijk! En we hadden dan nu ook net de verkeerde car rapide genomen (damn!). We vroegen aan de appronti (hangt vanachter aan 't bus en haalt het geld op) of we nu wel degelijk naar Iarach gingen 'oui oui'. Maar we zagen op een gegeven moment dat hij afdraaide waar hij dat niet moest doen... Gelukkig herkende we een punt waar we af konden. Helaas gaven de Senegalezen ons fout 'reisadvies'. Waardoor we tevoet één uur rondliepen, om weer op 't zelfde punt uit te komen... Dan maar onze eigen intuitie volgen, beter dat meteen gedaan maar ach. Na de vergadering deden we met de oudste voetbalploeg teambuildingspelen, heel fijn om te doen. In het begin leken ze echt niet gemotiveerd en lachtten ze maar wat met ons. Maar op het einde kwamen enkelen ons bedanken, super! Na die activiteiten gingen we snel nog even naar huis en dan was het alweer tijd voor de huiswerkbegeleiding. Ik ontfermde me over 5de-6de leerjaar en gaf hun uitleg over complementaire en supplementaire hoeken. Ja, ik die zelf nooit geweldig was in meetkunde... 's Avonds bekeek ik met Gina nog foto's en filmpjes van de teambuilding, lachen! :D

Donderdag: Begonnen we de dag zonder brood, het was blijkbaar gestolen... na een halfuur konden we dan toch ontbijten en naar Yacine vertrekken. Met haar gingen we naar een cybercafé om heel wat documenten af te drukken voor stage. We verschoten wel even van de prijs! Voor 150 pagina's vroegen ze ons 24 000 cfa (36 euro!), we hadden echt maar net genoeg geld bij. Nadien deden we familiebezoeken. Snel eten en naar het sociaal centrum voor onze tussentijdse evaluatie (poging twee, vorige keer geen elektriciteit). Guess what, daar aangekomen bleek er weer geen elektriciteit te zijn! We vroegen onze stagebegeleidster dan maar mee naar huis en voerden hier onze tussentijdse evaluatie uit. 's Avonds trokken we nog naar een doop, waar ik een meisje van 7 dagen in mijn armen hield, ooouh! :D

Vrijdag: De ochtend beginnen met een tussentijdse evaluatie en de wasdraad volhangen. Mijn bloesjes roken namelijk omdat ik een nog wat vochtige pull bij in mijn kast gelegd had, niet slim, maar ja, dat kon ge wel verwachten he van mij ;) Nadien schoten we in actie voor school, gina werkte nog veel rond stage (de lijst van de kinderen blijft een misserie, maar het begint te lukken!) en ik begon aan ons eindproduct voor eindwerk. Ik zal er nu maar eens mee verder gaan. Binnen 2uur moeten we alweer naar het sociaal centrum en nog huiswerkbegeleiding. Dus nog genoeg te doen vandaag (geeuw).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten