Over mij

Mijn foto
Pikine, Dakar, Senegal
Ik ben Lise, 21 jaar en studente orthopedagogie. Ik zal voor 4 maanden in Senegal stage lopen bij het project TFC, meer info: http://tfcexcelsior.org/

maandag 19 maart 2012

Weekoverzichtje

Vrijdag: We gingen nogmaals op bezoek bij Fé op haar stage. Zij doet stage in het culturele centrum van Pikine. Daar komen eigenlijk heel veel groepen samen en zo ook mensen met een beperking. Vrijdag ontmoetten we meisjes met een auditieve beperking. Niet eenvoudig om mee te communiceren, maar we konden gelukkig snel 'bonjour' in gebarentaal zeggen. De gebarentaal heeft een beetje gemeenschappelijke gebaren als bij ons, maar het is toch niet helemaal hetzelfde... We gingen daar vooral eens op bezoek voor de stagiaires van volgend jaar ook. Wij zelf vonden heel weinig projecten met mensen met een beperking, terwijl er hier wel super veel organisaties zijn die daar mee werken. Dus we noemden dit 'verkenning van het werkveld' :)

Zaterdag: Zoals elke zaterdag werkten we weer veel voor school (eigenlijk elke dag..) tegen 15uur gingen we naar de training om het werk dat we woensdag gestart waren verder te zetten: het verzamelen van 160 kinderen hun namen (ja, helaas geen simpele namen zoals bij ons), hun adressen (straatnamen kennen ze hier niet, quartiers wel en soms ook wel eens een huisnummer) en een telefoonnummer van een ouder, dit wisten ze echter wel verbazend goed. 's Avonds zijn we naar de Viavia geweest, het jokerreiscafé :) Super fijn, waaaaant: Belgisch eten! Ik heb heeeerlijke macaroni gegeten en als dessert pannenkoek met banaan in, dat aangebakken en vanille-ijs en chocoladesaus bij, hemels! 's Avonds hebben we nog veel met onze gastmama gebabbeld over ditjes en datjes, was leuk om zo eens met haar in de zetel te zitten (ondanks dat ik super moe was en ik dacht aan zondag...)

Zondag: Ja.. de wekker om iets voor zeven, pikpik! Snel de douche in en vertrekken naar de training. Daar hebben we onze opdracht nog verder gezet: gegevens verzamelen van de gasten. Ondertussen hebben we ze bijna van al de spelers van TFCE en hebben we ze geregroepeerd per quartier, zodat we gemakkelijk de familiebezoeken kunnen doen. Ik heb me zelf ook goed geamuseerd met het voetballen met de allerkleinste en er ewa onozel mee doen :) Zo raar eigenlijk, want zij begrijpen mij niet en ik hen ook amper, omdat ze Wolof praten, maar het is toch altijd leuk ^^ veel woorden heb je niet nodig als je een spel speelt he :) Voor de rest weer eens veel voor school gewerkt (pfff!). Maar goed, 's avonds nog wat ontspannen door Seydou te vergezellen naar de luchthaven en een nieuwe stagiair af te halen, Quentin, hij gaat stage doen bij een gezondheidspost van 1N4D en ook beetje bij TFCE. Hij is ook een Belg.

Maandag: Vergadering, again. Die vind ik nooit echt boeiend om over te vertellen.. vandaag was er wel een felle discussie, omtrent de verantwoordelijke van het 'socio-educatieve' deel, omdat hij volgens iedereen zijn verantwoordelijkheid niet had opgenomen en hij zelf vond van wel... Hier moeten gewoon vaak dingen geherorganiseerd en uitgeklaard worden. Wij worden hiertoe vaak uitgedaagd, dat vind ik echt wel super aan de stageplaats. Ik begrijp wel dat het vaak voor hen niet simpel is om naar 'een stagiairke van België' te luisteren, maar uiteindelijk appreciëren ze wel wat je gedaan hebt. En daar doen we het voor he, ffkes de strenge tantes zijn, om dan bedankt te worden. 's Avonds was het dan weer tijd voor huiswerkbegeleiding. Ik heb op spelenderwijs de allerjongsten Frans bijgebracht: de lichaamsdelen en kledingstukken. Heel fijn, maar ook super vermoeiend. Op dit moment (22uur) zitten we nog steeds op ons avondeten te wachten en werkt Gina nog voor school (ik ontspan door de blogs van de andere studenten te lezen :D). Ik begin toch wel honger te krijgen nu... ik heb sinds 15uur niets deftigs meer gegeten. Dus ik ga eens gaan horen of we eten kunnen krijgen, anders ligt dat neig op onze maag als we willen gaan slapen.

Fanaan ak djam tout le monde! (slaapwel). xx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten